dilluns, 3 de febrer del 2014

Centre Raphaël Louis Rafiringa

La campanya de La Salle Manlleu i de La Salle Premià 2014 és recollir fons per aquest centre. Quan el vam visitar aquest estiu, vam escriure aquestes ratlles...

És un centre del Germans de La Salle. Està en un barri amb relleu complicat, com gairebé tota la capital. Hi ha classes per a petits i per a grans, el que diríem a Catalunya infantil, primària i secundària.
S'ha fet una ampliació gràcies a un crèdit que s'està pagant amb les campanyes de PROIDE a les escoles de Catalunya. Encara manca fer una altra fase d'ampliació. La primera ha consistit en una a la sobre el pati i en fer classes sota del pati. La foto que veieu són els pisos de dalt per on s'entra. A sota aquest nivell hi ha 3 pisos més amb patis i aules.

Sota el pati hi ha més aules.

Aquesta és l'ala de la primera ampliació.

El Germà Joan Sala. Director del centre i animador de molts projectes i contacte de PROIDE al país.
El centre té una biblioteca amb llibres francesos vells. Sobretot són llibres de text. També té una sala d'ordinadors amb ordinadors vells que vénen de Catalunya i altres llocs. Per exemple 4 ordinadors que hem portat nosaltres estaran per a l'aula d'aquest centre.

divendres, 23 d’agost del 2013

AMPLIACIÓ CASA DE FORMACIÓ GERMANES

Permeteu que ens adrecem a vosaltres  per demanar-vos un favor.
Els Germans Antoni Clavé, Josep Mestres i David Pérez hem participat aquest estiu en un projecte de PROIDE a Madagascar. El Germà Joan Sala, l’estiu passat ens hi va engrescar. La nostra cooperació ha estat amb les Germanes Guadalupanes de la Salle a Tamatave (Toamasina), com podeu consultar en les entrades antigues d’aquest blog.
La nostra experiència ha estat molt positiva, ja que hem pogut conèixer la tasca que realitzen les Germanes Guadalupanes de La Salle en tota l’illa. Actualment són una cinquantena i s’ocupen d’obres que van dirigides a la població més pobre. També tenen un noviciat a Antsirabé. Aquest any han professat tres novícies, i l’any vinent al noviciat hi haurà un grup nombrós ( al voltant d’unes quinze novícies).
El Germà Joan Sala ens va demanar un petit ajut, per tal de poder  millorar les instal·lacions del noviciat (bàsicament fer algunes dutxes, lavabos, i una sala de reunió)
 Les Germanes són una congregació religiosa petita, que treballa en un país pobre i que s’adreça als pobres. Els seus recursos són molt pocs, viuen amb menys d’1 euro al dia.
Durant aquest mes d’experiència a Madagascar el Germà Joan Sala i les Germanes han estat sempre al nostre costat. Hem pogut veure amb els nostres ulls i sentir amb el nostre cor, com l’obra de Sant Joan Baptista de La Salle és viva a Madagascar.
Calen uns 5000 euros, però com que sou molts els que heu mirat el blog, amb una mica d’aquí i una mica d’allà… Les obres han començat i s’han avançat 1000 euros. Aviat us direm com podeu col·laborar.

diumenge, 11 d’agost del 2013

FINS A CATALUNYA

Bé. En principi donem per acabada la crònica d’aquest blog des de Madagascar. No publicarem res més fins al 15 d’agost ja des de Catalunya. El motiu és que el crèdit de la targeta ORANGE que ens permet l’accés a la xarxa s’està exhaurint. Aquí internet és un luxe. Comprar l’USB i 7 hores 30 minunts de connexió han costat 70 euros.

Avui diumenge ha estat un dia molt joiós. Hem compartit la festa de la Primera Professió de 3 germanes. Com sempre la celebració cantada per tothom de manera vibrant, harmònica i festiva. Danses dins del temple i danses fora del temple.

Els dos dies que ens resten estarem a Antananarivo. Visitarem l’obra del Pare Pedro, un mossèn molt famós que ha transformat tota una part de la ciutat . També farem compres d’artesania per a la botiga de PROIDE i no gaires coses més. Dimarts a mitja tarda anirem a l’aeroport, ja que el nostre vol surt a les 1 h del dimecres. Tenim previst arribar al Prat a les 14 h del dimecres, hora catalana.

Podem resumir aquest mes a Madagascar dient que ens emportem més del que hem donat. Nosaltres tenim les presses, ells ho fan tot igual i sense estrés. Nosaltres tenim la tècnica, els mitjans... ells canten, joves, vells, homes i dones... sense vergonya i expressant el que senten... nosaltres tenim el poder econòmic, ells són un poble de fe... nosaltres tenim la crisi (encara n’hi ha?, aquí no se’n parla)... ells tenen pobresa, misèria i una esperança de vida de 60 anys.

Experiència recomenable!

dissabte, 10 d’agost del 2013

VISITA A ANTSIRABE

Avui hem anat a Ansirabé. És una ciutat a uns 150 km d’Antananarivo. Allà hi tenen el noviciat les germanes. També hem aprofitat per portar-los 200 kilos d’arròs. Aliment bàsic i necessari.

El problema que tenen és que tenen vocacions! Vés per on! La casa se’ls ha quedat petita. Les habicions, la cuina, el menjador i l’oratori ja ho tenen arreglat més o menys... més estretes... però el problema serà les dutxes i els sanitaris. Tenen una dutxa i dues tasses de vàter.

El curs vinent es preveu que seran 15, 2 formadores i 13 novícies. El Germà Joan tenia molt d’interès que veiéssim el problema. Els cal un ajut ràpid per poder fer obres i encara que sigui començar el curs amb el que tenen.

Hem viatjat amb una furgoneta de les Germanes, conduïda pel Germà Joan, també ens ha acompanyat la Germana Laurència. Hem invertit 6 hores ens anar i tornar. O sigui que el dia ha estat viatjar, visita, dinar i tornar. A la tornada se’ns ha afegit la Germana Directora del noviciat... o sigui que hem tornat 6 en un cotxe que a Europa seria de 5. Això sí... hem estat tot el viatge cantant... en francès, en català, en castellà, en malgash...

divendres, 9 d’agost del 2013

ENTREVISTA I VISITA

Avui hem tornat a visitar el centre de promoció femenina ANOSIBE. El vam visitar el dia següent d’arribar.

Hem entrevistat dues educadores del centre: les senyores Liva i Delphine. El centre es troba en un dels barris més pobres d’Antananarivo. El centre és iniciativa dels Signum Fidei. Són una associació de professors i educadors que viuen l’esperit de La Salle. Si visiteu la notícia dels primers dis podreu veure les fotos de les sales.

Aquest centre ha rebut una ajuda important per tenir noves instal·lacions de PROIDE Bages.

Moure’s per la capital és molt complicat. El relleu, els carrers traçats, la circulació, i molta gent per tot arreu.

A la foto de l'esquerra estem amb una Mare de Déu de Montserrat enviada pels Signum Fidei de Catalunya.

Demà anirem a visitar el noviciat de les Germanes

dijous, 8 d’agost del 2013

JA SOM A TANA

Ja hem arribat a la capital. De bon matí, a les 5’30 esmorzàvem. Tot seguit hem anat a “l’estació” d’autobusos (un eixam de gent i vehicles ple de bassals i furgonetes). Ens ha acompanyat en el viatge la Germana Laurencia. Ha estat un viatge molt plàcid.

Ens han acollit a la capital les Germanes, novícies i postulantes de la casa de formació de les Germanes Guadalupanes de La Salle.

Aquí a la capital internet va moooooooooooooolt lent. Us anirem informant com poguem.

dimecres, 7 d’agost del 2013

FINAL DEL CAMP DE TREBALL

Avui hem donat per acabada la nostra tasca de camp de treball a Toamasina. Finalment hem pogut pintar totes les 11 aules del primer pis, s’han canviat els vidres opacs per uns translúcids, s’han arreglat pissarres, un mural infantil per al pati dels menuts i un mural per a tot el pati, ... però el més important ha estat el compartir amb la gent d’aquí. La comunitat de germanes, els professors i altra gent de la casa. Tothom ens ha tractat molt bé.

Avui hem fet un dinar per concloure la tasca amb els professors que han anat venint a ajudar-nos.

Demà a les 6 del matí partim vers Antananarivo.